יונה רבינוביץ? מי מכיר

הכל התחיל במייל שקבלנו מעמיתנו מתן מהספרייה הלאומית. "נתקבלו אצלנו חומרים ביניהם נמצא חומר אישי של תושב פתח תקווה. האם אתן מעונינים בחומר אודות איש מפתח תקוה???"
בודאי שכן. הרי כל מה שקשור בפתח תקוה מעניין וחשוב לנו, אפילו שזה רק מחברת וספר זכרונות…..
אז מה קבלנו ומה למדנו.
נתקבלה מחברת להיסטוריה עברית על שם יונה רבינוביץ משנת תרצ"ג (1932-1933) המחלקה שישית בית ספר פיק"א. במחברת חומר הנלמד בשיעור היסטוריה אישים ומקומות הנזכרים מזמן ראשית נציבות רומא ביהודה.
בנוסף התקבל ספר זכרונות. כדרכם של ספרי זכרונות הם מתקתקים כתובים בכתב עגלגל דברי מליצה.
מחקר שעשינו בחיפוש אחר עקבותיה בארכיון מצאנו את תמונת ילדי בית ספר פיק"א מחזור 25 1931 יונה עומדת חמישית מימין ולצידה אברהם בכר. הוא זה שערך וקישט את ספר הזכרונות

תלמידי בית ספר פיק"א מחזור 25 ,1931 יונה עומדת חמישית  מימין.

תלמידי בית ספר פיק"א מחזור 25 ,1931 יונה עומדת חמישית מימין


עכשיו אנחנו מחפשים את בני משפחה של יונה רבינוביץ. לפי מעטפה שהייתה בין הדברים היא גרה ברחוב ארלוזורב. אנחנו ממש שכנים.

פתיחה ספר זיכרונות

מחברת כריכה צד א
דף מספר זיכרונות

אודות הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני

הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני אוסף ואוצר חומרי תיעוד משנות ה- 60 של המאה ה- 19 ועד היום. הוא כולל ארכיון מנהלי של פתח תקוה, ארכיונים פרטיים של מוסדות וארגונים הקשורים לעיר, ארכיונים אישיים של בני פתח תקוה, אוספי תצלומים ותשלילים, מפות, מודעות וכרזות, חפצים, סרטים, תיעוד בעל פה, קטעי עיתונות וספרים. הארכיון משרת את עיריית פתח תקוה, חוקרי אקדמיה, סטודנטים, תלמידי בתי ספר, עיתונאים, חוקרי גניאלוגיה, אדריכלים ואחרים. לשירות המשתמשים חדר עיון וספריה. הארכיון מתפקד כ"ארכיון כולל" שהוא בבחינת "בית" פתוח לקהילה המוזמנת לתרום ולהתבטא בכל תחום הקשור לחיי העיר והחברה. הארכיון מציג את אוצרותיו בתערוכות בקריית המוזיאונים שבעיר ומחוצה לה, לוקח חלק פעיל בתחום שימור אתריה ונמצא בקשר רציף עם מוסדות החינוך שלה. הארכיון מקבל קהל בימים א'-הי בין השעות 9:00 - 15:00. רצוי תיאום מראש. ליצירת קשר: טל': 03-9286303 דוא"ל: galiad@ptikva.org.il
פוסט זה פורסם בקטגוריה אישים ודמויות, מתוך הארכיון, פיק"א, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על יונה רבינוביץ? מי מכיר

  1. ורדה איטח (לבית גרבל) הגיב:

    יונה רבינוביץ היתה חברה של אמא שלי, חנה הורביץ (לימים גרבל) ז"ל. אמא שלי מופיעה בתמונה יושבת למטה שניה מימין ויש לי (אצל אחי) תמונה זהה. הן היו חברות מגיל 6 בערך ושמרו על קשר החברות עד למותה של אמי בשנת 2005. זכורים לי הביקורים אצל סבתי, פרומה הורביץ ז"ל עוד בימים ההם ברחוב רוטשילד בפתח תקווה, כשהבתים היו בתים קטנים וסבתי גרה בשכירות, בחדר קטן הפונה לחצר, שבו היתה גם נגריה. יצא לי אז לראות את אמא של יונה כמה פעמים.
    אמי אמרה לי שעוגת הגבינה שהיתה מכינה לנו היא מתכון של אמא של יונה.
    ידוע לי שלאחר בית הספר היסודי, נשלחה ללמוד בבית ספר לפקידות ועבדה כמזכירה עד ליציאה לפנסיה.
    הייתי בקשר עם יונה עד לפני שנתיים. היא היתה תמיד חביבה אלי והיתה מעודכנת בפרטים של בני משפחתי. לאחר מכן, מצבה הדרדר ולא יכולתי ליצור אתה קשר, היא לא נישאה וטפלו בה קרובי משפחה שאינני מכירה. אני מניחה שהיתה בערך בגילה של אמי, כלומר נולדה ב-1918, כך שזכתה לאריכות ימים.
    ורדה

    • דליה גרוס - תל מונד הגיב:

      שלום ורדה
      דברייך כאילו נרשמו מפי. יונה היתה חברה טובה וקרובה מאוד לדודתי לאה חפץ (אורן) מפתח תקוה. כשהיתי ילדה קטנה יונה ולאה היו שמרטפיות שלי. מאז שאני זוכרת את חיי בפ"ת יונה תמיד היתה נוכחת בכל השמחות והעצב במשפחתנו. בנישואי, בהולדת בנותי ובהולדת נכדיי. כשדודתי חלתה יונה היתה מבקרת אותה יוםיום ואף דאגה לצרכיה בפעמים שהייתי טרודה עם שלושת בנותינו הקטנות . לאחר שדודתי נפטרה המשכנו בקשר רב השנים עד שעברנו לחיות בתל מונד. המשכנו בקשר טלפוני עד שבריאותה התערערה ונזקקה למטפלת. יונה מאוד לא הסתגלה לנוכחותה והתלוננה שהיא מתעלמת מבקשותיה ואכן כשהתקשרתי ענתה לי אותה אישה בגסות רוח ובחוסר שיתוף פעולה. מאז נותק הקשר. כל פעם שניסיתי להתקשר לא היה מענה ונאמר שהטלפון לא זמין. אני יודעת שהיו לה קרובי משפחה ברמת גן ובתל אביב . לצערי איני יודעת שמותיהם ומעולם לא פגשתי בהם. אני ממש מתייסרת שאיני יודעת מה עלה בגורלה. בפעם האחרונה ראיתיה בביתה ברחוב דב הוז.
      הייתי מאוד רוצה לדעת מי הם קרובי המשפחה ואולי הם יוכלו לספר היכן היא בתקווה שעודנה בחיים.
      שמי דליה גרוס (שטרקמט בנעורי לבית חפץ)

כתיבת תגובה

