מה לארכיון ולבית ספר סינגולרי

במסגרת מיזם "בית ספר סינגולרי" הגיעו לארכיון תלמידי בי"ס עין גנים שכבה ה'. במהלך הלימודים בתוכנית התלמידים נחשפים לתחומי דעת שונים. הם מבקרים בחברות מסחריות, מוסדות מחקר ותרבות, מפעלי תעשייה שלא היו פוגשים בהם ללא התוכנית. בעבודת גמר הם יפתחו ראיון חדשני ואף מהפכני לטובת הקהילה.

התלמידים בקרו בארכיון הם למדו על תפקיד הארכיון וחשיבותו בחיינו, נחשפו לעבודת הארכיונאי. הם שמעו על הנושא "שימור מונע" של חומרים היסטוריים, נגעו וראו חומרים היסטוריים מראשית ימי המושבה פתח תקוה. הם הראו סקרנות רבה. לסיום ערכנו דיון על חשיבות הארכיון בחיי היום יום, ממה מורכב הארכיון האישי שלהם, מה יקרה עם "הארכיון" שנמצא בטלפון הנייד של כל אחד ואחד מהם.

אנחנו, צוות הארכיון, הרגשנו כי הוספנו ידע ותובנות לתלמידים הצעירים. אולי הם ימצאו פתרון לבעיות הרבות שמציבים הרשתות החברתיות, הטלפונים הניידים בפני החברה. איך יראה הארכיון ב 2050. ביקור ילדי בית ספר יסודי בארכיון הוא אירוע מיוחד ולא מובן מאליו גם לנו. כן ירבו פרויקטים כאלה. 

"בית הספר הסינגולרי" הוא מיזם החינוכי החדשני המנסה לקיים למידה חדשנית חווייתית בסגנון שונה שתעניק כלים חדשניים לעבודה למערכת החינוך. מקורו של המושג סינגולריות (Singularity) בעולם הפיסיקה. כשפיסיקאים מדברים על סינגולריות הם מתכוונים לאירועים רבי עוצמה וכה קיצוניים שאין למדע עדיין את היכולת המתמטית להסביר אותם, למשל: חורים שחורים ואירוע יצירת היקום במפץ הגדול.

"בית הספר הסינגולרי" הינה תכנית פדגוגית פורצת דרך וזוכת פרס חינוך ארצי לשנה"ל התשע"ח. התוכנית הינה תוכנית כלל שכבתית הפועלת בהצלחה ברחבי הארץ מזה 5 שנים ומיועדת לכל רמות הלומדים מיסודי ועד תיכון (גילאי 10-18). את התכנית ייסד המדען ויזם החינוך ארז ליבנה על בסיס דגם אוניברסיטת הסינגולריות (Singularity University), פורום יזמות יוקרתי ובינ"ל הממוקם בבסיס מחקר של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, בו ייצג את מדינת ישראל.

התוכנית נחלקת לשני שלבים עיקריים:

בשלב הראשון מתקיים מרתון חינוכי אינטנסיבי בן שלושה שבועות בו התוכנית מחליפה את שגרת הלימודים של שכבת לימוד נבחרת.  במהלך אותם שלושת השבועות, כל שבוע מועבר באמצעות מתודה חווייתית שונה, כאשר השילוב בין המתודות השונות פותח בפני התלמידים צוהר לכיווני חשיבה, יצירה ופעולה. השלב השני מוקדש לעבודה תהליכית ממוקדת במבנה למידה מוכוונת פרוייקטים (PBL), והתלמידים לומדים את עיקרי היזמות ונקראים להקים את הסטרטאפ הראשון שלהם.

נוני ירון, אחראית אוספים מיוחדים

צילום: נתי מלאכי

אודות הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני

הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני אוסף ואוצר חומרי תיעוד משנות ה- 60 של המאה ה- 19 ועד היום. הוא כולל ארכיון מנהלי של פתח תקוה, ארכיונים פרטיים של מוסדות וארגונים הקשורים לעיר, ארכיונים אישיים של בני פתח תקוה, אוספי תצלומים ותשלילים, מפות, מודעות וכרזות, חפצים, סרטים, תיעוד בעל פה, קטעי עיתונות וספרים. הארכיון משרת את עיריית פתח תקוה, חוקרי אקדמיה, סטודנטים, תלמידי בתי ספר, עיתונאים, חוקרי גניאלוגיה, אדריכלים ואחרים. לשירות המשתמשים חדר עיון וספריה. הארכיון מתפקד כ"ארכיון כולל" שהוא בבחינת "בית" פתוח לקהילה המוזמנת לתרום ולהתבטא בכל תחום הקשור לחיי העיר והחברה. הארכיון מציג את אוצרותיו בתערוכות בקריית המוזיאונים שבעיר ומחוצה לה, לוקח חלק פעיל בתחום שימור אתריה ונמצא בקשר רציף עם מוסדות החינוך שלה. הארכיון מקבל קהל בימים א'-הי בין השעות 9:00 - 15:00. רצוי תיאום מראש. ליצירת קשר: טל': 03-9286303 דוא"ל: galiad@ptikva.org.il
פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך, שימור אתרים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s