בית גוטמן-בכר

אחד הבתים המעניינים בפ"ת הוא הבית שברחוב פינסקר 1, בית שעברו בו משתכנים ודיירים רבים. במקום זה נטו ב – 1878 את האהל הראשון ובמקום זה עמד ביתו של דוד גוטמן ממייסדי המושבה,שהשקיע את כל מרצו וכספו ברכישת אדמות להקמת המושבה. שנתיים עמד הבית, שהיה בנוי מלבני טיט וקש, אך לאחר חורף קשה נהרס. עם עזיבת המושבה, עבר גוטמן עם מתיישבים אחרים לירושלים.
עם חידושה של המושבה בנה בה, גוטמן, מחדש את ביתו, יחד עם המייסדים האחרים. לגוטמן נודע שלאחר מותו עלולה אדמתו לעבור בירושה לממשלה כדין אדם שאין לו יורשים. לכן העביר את אדמתו לעסקן מיכאל ארלנגר, שמכרה לאחים בכר, מתושביה הירקונים של המושבה. משפחת בכר שחיה בירושלים הושפעה רבות מסגנון הבניה של מאה שערים, ואכן, יהודה בכר בנה את ביתו בסגנון זה. הבית נבנה בשיטה הפרסית.הבניין היה בין שתי קומות עם מרפסת בקומתו השנייה. הלבנים לובנו מטיט וצופו בלוחות עץ שטויח.
משפחת בכר התגוררה עם בנותיה בקומה התחתונה, כשחלק אחר של קומה זו הושכר, ובו הוקם בית ה"כלבו" הראשון במושבה. שם נמכרו תבואות, ודברי מזון.
קומתו העליונה של המבנה הושכרה והתגוררו בה רבני המושבה. יהודה בכר עסק בחקלאות, בעוד השכרת ביתו עזרה בכלכלת המשפחה. עד היום קומתו הראשונה של המבנה משמשת כבתי מסחר וחנויות.
כתב שמאי עציון

בית גוטמן בכר, פינת הרחובות פינסק חובבי ציון, צלם שויץ צבי

בית גוטמן בכר, פינת הרחובות פינסק חובבי ציון, צלם שויץ צבי


הערת הארכיון
קראו באתר של הערייה אודות בית גוטמן בכר
בשבילי ראשונים אתר מרכז ספג"ה פתח תקוה- בית גוטמן בכר
תמונות ברשת

אודות הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני

הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני אוסף ואוצר חומרי תיעוד משנות ה- 60 של המאה ה- 19 ועד היום. הוא כולל ארכיון מנהלי של פתח תקוה, ארכיונים פרטיים של מוסדות וארגונים הקשורים לעיר, ארכיונים אישיים של בני פתח תקוה, אוספי תצלומים ותשלילים, מפות, מודעות וכרזות, חפצים, סרטים, תיעוד בעל פה, קטעי עיתונות וספרים. הארכיון משרת את עיריית פתח תקוה, חוקרי אקדמיה, סטודנטים, תלמידי בתי ספר, עיתונאים, חוקרי גניאלוגיה, אדריכלים ואחרים. לשירות המשתמשים חדר עיון וספריה. הארכיון מתפקד כ"ארכיון כולל" שהוא בבחינת "בית" פתוח לקהילה המוזמנת לתרום ולהתבטא בכל תחום הקשור לחיי העיר והחברה. הארכיון מציג את אוצרותיו בתערוכות בקריית המוזיאונים שבעיר ומחוצה לה, לוקח חלק פעיל בתחום שימור אתריה ונמצא בקשר רציף עם מוסדות החינוך שלה. הארכיון מקבל קהל בימים א'-הי בין השעות 9:00 - 15:00. רצוי תיאום מראש. ליצירת קשר: טל': 03-9286303 דוא"ל: galiad@ptikva.org.il
פוסט זה פורסם בקטגוריה אישים ודמויות, בתים היסטוריים, סיפורי פתח תקוה, ראשית המושבה, שימור אתרים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה