זאב ברנדה ומטבע הצדקה

מטבע צדקה
מתושביה הביאליסטוקיים של המושבה, עמד בראש הוועד והיה פעיל בנושא הצדקה. מצבם הקשה של רבים מבני המושבה ומחסור גדול במזומנים, הביאו אותו למחשבה, שבעזרת מטבעות מקומיים יוכל לעזור לנזקקים.
את המטבעות ייצר בחצר ביתו במו ידיו. המטבעות נעשו מפח ונטבעו בעברית עם ערכם. מטרתו הייתה לאפשר לתושבים לתת צדקה לנצרכים.
בזכות קשריו ומעמדו במושבה, פעל שהכסף יהיה סחיר בכל בתי העסק במושבה. את המטבעות ניתן היה לרכוש ברבים מבתי העסק ובבתי הכנסת. את החנוונים שיכנע להשתמש במטבעות לצרכי עודף קטן, כל חנווני מסר חלק מהעודף במטבעות אלה, כל אחד מהקונים שילשל את המטבעות לקופה וזכה במצוות צדקה.
ברנדה עמד בראש גמילות החסדים "זיכרון – מרדכי" והקים את ה"מטבח הזול לעניים" – בית תמחוי. בימי מלחמת העולם הראשונה דאג לעשרות מהמגורשים שהגיעו למושבה. עם הגירוש מפ"ת יצא עם רבים מבני המושבה לזיכרון-יעקב, שם נפטר ונקבר.
הונצח בעיר ברחוב הנושא את שמו וכן בגמילות חסד על שמו.
כתב שמאי עציון

do004406

מטבע לצדקה שהוציא זאב ברנדה

מטבע לצדקה שהוציא זאב ברנדה


קראו עוד על זאב ברנדה בספר הרחובות של פתח תקוה

אודות הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני

הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני אוסף ואוצר חומרי תיעוד משנות ה- 60 של המאה ה- 19 ועד היום. הוא כולל ארכיון מנהלי של פתח תקוה, ארכיונים פרטיים של מוסדות וארגונים הקשורים לעיר, ארכיונים אישיים של בני פתח תקוה, אוספי תצלומים ותשלילים, מפות, מודעות וכרזות, חפצים, סרטים, תיעוד בעל פה, קטעי עיתונות וספרים. הארכיון משרת את עיריית פתח תקוה, חוקרי אקדמיה, סטודנטים, תלמידי בתי ספר, עיתונאים, חוקרי גניאלוגיה, אדריכלים ואחרים. לשירות המשתמשים חדר עיון וספריה. הארכיון מתפקד כ"ארכיון כולל" שהוא בבחינת "בית" פתוח לקהילה המוזמנת לתרום ולהתבטא בכל תחום הקשור לחיי העיר והחברה. הארכיון מציג את אוצרותיו בתערוכות בקריית המוזיאונים שבעיר ומחוצה לה, לוקח חלק פעיל בתחום שימור אתריה ונמצא בקשר רציף עם מוסדות החינוך שלה. הארכיון מקבל קהל בימים א'-הי בין השעות 9:00 - 15:00. רצוי תיאום מראש. ליצירת קשר: טל': 03-9286303 דוא"ל: galiad@ptikva.org.il
פוסט זה פורסם בקטגוריה אישים ודמויות, סיפורי פתח תקוה, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על זאב ברנדה ומטבע הצדקה

  1. פינגבאק: "חברת לינה" | הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני

כתיבת תגובה